Frk. K på Litteraturfestivalen på Lillehammer
Frk. K hadde sikra seg panoramaplassen
fremst i andre etasje på bussen. Ho såg fram til å sjå Mjøsa,
landskapet kringom og små stadar som det i grunnen var usannsynleg
at ho nokon gong skulle koma til å sjå. Frk. K vart skuffa. Rett
nok er Mjøsa fin, men elles var det tre, jorder og vegarbeid under
ein grå himmel. Det er mogleg landskapet i grunnen er greitt, og at
den dårlege opplevinga skuldast frk. K sin svevnmangel, kombinert
med at buss for tog alltid er noko dritt.
Difor var ho smågretten då ho kom
fram til Lillehammer. Ho hadde ikkje drukke kaffi før ho drog, i håp
om å få sova på bussen, men no var behovet for koffein
påtrengande. Etter å ha vandra fram og attende i gågata utan å
finna fram, fann ho endeleg venninna ho var på leiting etter. Og ho
fekk seg kaffi. Koffeinen gjorde sin verknad, og hjernecellene til
frk. K bråstarta, det same gjorde det gode humøret. Då ho og
venninna skulle inn for å høyra på eit foredrag av kjærasten til
venninna, drog frk. K opp notatblokka for å få utløp for energien
i det koffeinrusa hovudet. Ho følte seg skarp. Det er ei herleg
kjensle, som ikkje alltid skildrar den objektive røynda heilt
presist.
Frk. K er skeptisk til
litteratufestivalar. Ideen om at "litteraturen skal møta
folket" er fin, for god litteratur kan ein ha gode samtalar om. Men oftast går børs og den sekulære katedral hand i hand, ja, i nokre
tilfelle klengar børsen seg til katedralen som ein blodsugande
klegg, noko som inneber at det andelege rommet vert blodfattig. Ut frå det vesle frk. K såg, vurderte ho det slik at Lillehammer-festivalen klarte seg greitt i møte med kleggen.
Dessutan er det ikkje slik at alle som
skriv, er gode til å snakka. Men snakka må dei, for elles kan det gå
ut over boksalet. Heldigvis hadde årets Vesaas-prisvinnar noko å
snakka om, i tillegg til at han kunne snakka for seg. Han tok mellom
anna for seg korleis det er å vera tospråkleg, korleis ein då kan nærma
seg det andre språket på ein meir leiken og medviten måte, og korleis ein kan formidla eit barn sine kjensler betre gjennom å
skildra sanseinntrykk enn ved å nytta faste vendningar.
Sidan frk. K sin hjerne var på høggir,
gjorde ho ein retorisk analyse medan ho høyrde på. Og om han
etterpå hadde spurt ho om kommunikasjonsrådgjeving ville ho sagt:
- Foredraget hadde fin og ryddig struktur. Det er bra at du bruker dine eigne røynsler, at du er passe open og personleg, men at du samstundes også hentar argument frå det lesarane dine har sagt til deg, og frå andre litterære røyster.
- Innleiinga burde du ha kutta ned på. Når du snakkar så mykje om at du ikkje heilt visste kva du skulle snakka om, blir publikum sine forventingar svekte. Du startar med å snakka ned ditt eige ethos. Gå heller rett på sak, når du faktisk er så heldig at du har ei god sak!
Publikum stilte ein del gode spørsmål
til slutt, men frk. K vrei seg i stolen då spørsmålet "Kaller
du deg psykolog eller forfattar?" kom seglande. Kvifor i alle
dagar er det eit interessant spørsmål? Om frk. K hadde fått eit
liknande spørsmål, ville ho ha svara: "Fyrst og fremst er eg
menneske, og eit menneske er så mykje!"
Neste post på programmet var Erling
Borgen. Festivalen kalla det for eit folkemøte, utan at frk. K heilt
er sikker på om kriteria for denne sjangeren var oppfylde. Men det
høyrest jo fint, demokratisk og viktig ut. Borgen snakka om kor
dårleg det står til med journalistikken. Han meinte at det er mange historier
som ikkje blir fortalde, og mange viktige politiske spørsmål som
ikkje blir drøfta til fordel for mindre viktige politiske spørsmål.
Han snakka om fredsprisvinnaren som sender droner for å drepa eigne
statsborgarar utan at dei får ein rettferdig rettergang, og om alle
dei vene eufemismane politikarane nyttar i staden for å nytta ordet
"krigføring". Det er ikkje farleg å vera journalist i
Noreg, sa han. Sjølv om journalistikk handlar om å seia det som dei
med makt ikkje vil at skal bli sagt.
Borgen fekk langvarig applaus. Det er
lett å bli riven med av ein slik tale, men han nytta nok overdriving som
retorisk grep, for fullt så gale står det ikkje til med
journalistikken. Frk.K hadde høyrt om alt han snakka om før, og
det tyder jo på at avisene ho les, tek opp nett desse spørsmåla
som han hevda at det var for lite skriving om. Men ein kan retteleg
bli uroleg for kvar klikk-journalistikken på nett vil føra hen. Det
er ein kunst å laga gode overskrifter som gjer folk nyfikne, men ein
journalist må vera medviten om på kva premiss han vinn lesaren sitt
klikk.
På bussen heim, sovna frk. K. Då ho
vakna, hadde nokon teke med seg avisa hennar, Dag og tid. Der er
tydelegvis framleis ein marknad for solid journalistikk.
Kommentarer