Kunstvandring
Eg og ein ven gjekk ein søndagstur
for å ta det nye Astrup Fearnley-museet i nærare augesyn. Ein må jo få med seg slikt som det blir skrive så mykje om! Dette
innebar at me måtte ut på Tjuvholmen, Oslo sin nye bydel. På veg
til museet følte eg meg som ein del av eit reklame-bilete for eit
komande byggeprosjekt, eit slikt som er laga på ein pc og som har
grøne plantar, leikande barn og smilande vaksne i seg. For ikkje å
gløyma ein hund eller to. Alt var der. Dei velkledde menneska.
Barna. Og ikkje minst kunsten.
For det er ikkje berre museet som
bidreg med kunst til bydelen. Nei, på kvart gatehjørne står ein
skulptur som nok er meint å vera "provoserande" eller
"tankjevekkande". På ei treplate står det til dømes
nokre ord frå Ibsen om det å lengta etter havet. Og rundt ein
open plass sit nakne kvinne-skulpturar og soler seg med påmala
brystvorter og solbriller. Osb.
Misforstå meg ikkje, eg set pris på kunst, men dette var ei innmari ubehageleg oppleving. Eg følte meg fanga i ei konstruksjon av ein vellukka bydel
med rike menneske som bryr seg om kunst og kultur og sånn. Det politisk perfekte korrekte. I ein
slik konstruksjon mister kunsten mykje av sin funksjon. Han vert noko
som må vera der fordi det jo høyrer til i ei verd der menneske med
høg kulturell- og økonomisk kapital vankar. Kunsten er ikkje der
for å få oss til å stilla spørsmål ved verda som er kring oss,
han er der for å stadfesta at dette er den beste plassen å vera.
Venen min sa at ein av skulpturane likna på
bæsj, og eg kjende ei lita, djevelsk glede då eg gjentok dette litt høgare: "Ja,
det liknar faktisk på bæsj." Eg håpte at nokon skulle høyra
meg og synast at det var vemmeleg. Kunne dette perfekte berre bli
litt menneskeleg!
Prisen for å koma inn på det nye museet var for stiv til at me gadd gå inn. Me gjekk heller inn på
det vesle galleriet til Pushwagner. Å! Kor eg set pris på bileta
hans! Eg såg nyleg ein dokumentar om han, og ho som introduserte
programmet sa at her skulle me få møta "ein eksentrisk
kunstar". Ja, om den er eksentrisk som klarer å mala
det grusame i den glatte samtida si, så er han det. I Pushwagner
sine bilete har menneska mista livet. Dei har blitt eitt med
mønsteret for produksjon og forbruk, eit liv som krev at ein startar
kvar dag med ei pille. Galleriet til Pushwagner er plassert i den
verda som kunstnaren kritiserer, og slik håper kan hende dei han
kritiserer å sleppa unna, for på denne måten vert kunsten
ufarleggjort. Ein kan sjå bileta og seia at dei er "viktige",
"spanande", "orginale". Eigentleg er bileta farlege, for dei utfordrar tilværet. Men dette ser berre den som verkeleg vil sjå. Og det vil ikkje han eller ho som berre er ute på søndagstur for å få nokre "nye, spanande impulsar".
Kommentarer
Godt å lese at du med letthet skjelner mellom bæsj og Push! Sist jeg så Pushwagner-originaler var i skolebiblioteket på Gosen ungdomsskole (Stvgr.)! En hel rekke bilder i skolens egen samling. På neste veggen henger en serie malerier av Kjartan Slettemark, nok en sårpirker. Herlig. Sjefen for denne brysomme herligheten er bibliotekaren Karin Sunderø. Hun er også styreleder i Bryne Kunstforening. Det er (kanskje) håp for lille Bryne, - og slett ikke rart at Israelsfolket på vei ut av Egypt
Håp, ja, det får ein håpa på! No er det lenge sidan eg målte på jær-klimaet. Er det noko nytt under den høge himmelen?
(I skrivande stund er det 13 minusgradar her eg er, og lufta er så kald at det fell snøkrystallar frå skyfri himmel.)
Så er det oppklart.
Været i Stavanger akkurat nå: Sol og ca 5 minus. Det vanlige, men andre ord.
P