Sannhet vs. Løgn

”Hva er sannhet?” sa Pilatus da han forhørte Jesus. Visste han at sannheten stod rett foran ham?

Det er en selvfølge, og har blitt en kristen klisjé.. Guds ord er Sannhet.

Når jeg leser i Bibelen, virker mange av løftene fjerne. De passer ikke inn i mitt liv, jeg kan ikke se dem.

Men er sannheten avhengig av at folk ser den? Vil det ikke være sant at man beveger seg mot et stup, selv om stupet ikke er synlig for øyeblikket? Den store løgnen i denne situasjonen, ville ha vært at stupet ikke var der. I våre liv, er løgnen at sannheten ikke gjelder oss.

Jeg har lært et viktig bønneprinsipp i det siste.

”Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.” Joh 8,31-32

Så lenge sannheten ikke er å finne i mitt eget liv, er jeg ikke fri. Jeg må ikke avskrive sannheten fordi den virker fjern. Nord Koreanere blir lært opp til å tro at landet deres er et paradis i forhold til resten av verden. Aksepterer de denne løgnen, blir de slaver av styresmaktene. Aksepterer jeg løgnen om at Bibelens løfter ikke fungerer i mitt liv, blir jeg slave av løgnen.

Dette prinsippet er et mektig våpen i bønn. Gud kan ikke gå i mot sitt eget ord. La ham stå ansvarlig!

Et eksempel:

”Dersom noen av dere mangler visdom, skal han be til Gud, og han skal få; for Gud gir til alle, villig og uten bebreidelser.” Jak. 1,5

Løgnen: Jeg? Visdom? Det kommer jeg aldri til å klare å få! En søt liten ”jeg er ikke god nok løgn”.

Sannheten: Gud gir til alle, og Han ønsker å gjøre det. Det er bare å holde ham ansvarlig på det.

Et lite eksempel til:
”Fred etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet.” Joh 14,27

Løgnen: Jeg har ikke Jesu fred, og en slik fred kan ikke eies av noen i denne stressede verden.
Sannheten: Freden er der. Be om å få leve i denne sannheten.

Kunne tatt flere eksempler. Bibelen er et skattekammer. Bare gjennom å kjenne Ordet og å holde det for sannhet, kan vi virkelig bli fri fra løgnen.

Kommentarer

Anonym sa…
Du skrive så bra Kristine! D e skikkelig tankevekkande ;) Du har så rett. Så bra poeng! Du e go!
obs sa…
Dette var gode ord Kristine! Takk for god oppmuntring. Freden er i oss, vi trenger ikke høre på løgnen om at vi ikke har den. Konge!
ina sa…
ja, dette va bra! Må sei meg enige i at du skrive skikkele godt, Kristine!
Henriette sa…
Heisann! Utrolig bra skrivd. Må bare si som Gunnar, takk for oppmuntringen :) (kjekt å møte deg på bønnegruppa, mandag)